Teemaopinnot ovat valtakunnallisia syventäviä kursseja. Opiskelija voi suorittaa 1 – 3 teemaopintokurssia (TO1, TO2 ja/tai TO3).
TEEMAOPINNOT 1 (TO1) MONITIETEINEN AJATTELU
TO1 Kohti kestävää tulevaisuutta (maailmanpelastajan alkeet)
Kurssin kuvaus ja tavoitteet:
Kestävän kehityksen monitieteinen teemakurssi tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden ymmärtää paikallisia ja globaaleja kysymyksiä, jotka liittyvät nykypäivän ja tulevaisuuden ihmisten ja luonnon hyvinvointiin. Opiskelija myös osaa toimia tavoitteellisesti kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi omissa arjessa ja laajemmin yhteiskunnassa. Tavoitteena on tehdä opiskelijoille tutuksi vaikuttamisen eri kanavat.
Kurssin aikana tehdään vierailuja ja pidetään oppimispäiväkirjaa kestävän kehityksen näkökulmasta.
Kurssia suositellaan suoritettavaksi 2-3. opintovuoden aikana.
Arviointi: hyväksytty/hylätty
TO1 Työelämän flow ja fairplay
Kurssi on sopiva kauppa- ja yhteiskuntatieteistä sekä työelämän psykologiasta kiinnostuneille
Kurssilla on opiskelijakeskeiset työtavat.
A. Opiskelijat tekevät power point –esitelmät yksin, pareittain tai pienryhmissä mm. seuraavista aiheista (kesto esityksineen noin 5 tuntia)
- työterveyspsykologia
- työyhteisön selviytyminen, kehittäminen ja hyvinvointi
- yrittäjyysvalmennus
- yrittäjäidentiteetti
- työn imu, flow
- johtajuus
- luovuus ja innovatiivisuus
- tiimityöskentely
- persoonallisuudet työyhteisöissä
- organisaatiokäyttäytyminen
- älykäs organisaatio
- työpaikkakiusaaminen
B.Organisaatioteoriat tehdään nettitehtävinä (2 tuntia)
C. Käytännölliset tutkimukset eli kyselyt, haastattelut, koulugallupit ja narratiivianalyysit tehdään power point -esitysten pohjalta ja niiden kohderyhminä ovat opiskelijat ja työssäkäyvät. Myös vieraita ja vierailuja on tarkoitus järjestää. Tähän kokonaisuuteen menee noin 5 tuntia.
D. Fair play (noin 5 tuntia) –osio (integroituu maantieteeseen ja kansainväliseen kauppaan sekä ihmisoikeuksiin ja luonnonsuojeluun.) Työtapoina lehti- ja nettikatsaukset, filmit sekä seinäposterien teko.
- globaali talous
- ympäristöetiikka
- ihmisoikeudet
- veroparatiisit
Kurssin arviointi suoritusmerkintä. Arvioinnin perustana ovat kurssilla tehdyt työt.
TEEMAOPINNOT 2 (TO2) TUTKIVA TYÖSKENTELY TEKNOLOGIALLA
TO2 Kallavesi -kurssi
Kallavesi -kurssi on luonnontieteiden (biologia, fysiikka ja kemia) yhteiskurssi, jossa tutkintaan veden ominaisuuksia. Tutkimuksista tehdään raportteja tai työselostuksia. Kurssin arviointi suoritusmerkintä.
Kemia:
- veden kovuuden määritys ja raudan määritys työt
- laskuharjoituksia
Fysiikka:
- tutkitaan veden fysikaalisia ominaisuuksia, esimerkiksi jotain seuraavista
- veden tiheys
- veden lämpölaajeneminen
- veden ominaislämpökapasiteetti
- veden sulamislämpö ja höyrystymislämpö
- veden pintajännitys
Biologia:
- järven ekosysteemi
- lajisto
TEEMAOPINNOT 3 (TO3) OSAAMINEN ARJESSA
TO3 Kulttuurisukellus
- Lukuvuonna 2016-17 kurssilla käsitellään Italiaa, jatkossa maa voi vaihdella koulun painotusten mukaisesti
- Kurssin tavoite:
- perehdyttää opiskelija eurooppalaiseen tapakulttuuriin
- harjaannuttaa opiskelija toimimaan perusvuorovaikutustilanteissa vieraalla kielellä
- lisätä opiskelijan tietoja ja taitoja kohdemaasta monipuolisesti
- valmistaa opiskelijaa kertomaan Suomesta englanniksi
- valmentaa opiskelijaa itsenäiseen tiedonhankintaan ja tutkimustyöhön osana pienryhmää
- valmentaa opiskelijaa esiintymään ja esittelemään omaa osa-aluettaan vieraalla kielellä
- saattaa opiskelija toimimaan aktiivisena ja vastuullisena ryhmän jäsenenä
- saada opiskelija ymmärtämään kulttuurien välistä viestintää, niiden yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia
- Kurssin sisältö:
- Italian tapakulttuuri
- Italian peruskielenkäyttötilanteet ja sanasto
- italian ääntäminen
- opiskelijat tutkivat ryhmätöinä ilmiöpohjaisesti
- Italian taide (esim. maalaustaide, kuvanveisto, arkkitehtuuri, musiikki, kirjallisuus, elokuvat jne.)
- Italia pähkinänkuoressa (esim. maantieto, historia, nykyaika jne.)
- mistä Italia tunnetaan (esim. ruokakulttuuri, tunnetut henkilöt, tunnetut tuotemerkit, muoti jne.)
- Suomi pähkinänkuoressa englanniksi (esim. historia, nykyaika, luonto, koulutus, maantieto)
- Suomen taide englanniksi (esim. maalaustaide, kuvanveisto, arkkitehtuuri, musiikki, kirjallisuus, elokuvat)
- mistä Suomi tunnetaan (esim. ruokakulttuuri, tunnetut henkilöt, muoti ja tuotemerkit jne.)
- Kuopio pähkinänkuoressa
- opiskelijat lukevat italialaisuuteen liittyviä tekstejä ja esittelevät niitä muille (esim. Kirsi Piha: Medicien matkassa, Raffaela Delmonte: Basilikan tuoksu, Beppe Severgnini: La Bella figura jne.)
- Kurssisuoritusvaatimukset:
- tutkimustyö valinnaisesta aiheesta ja sen esittely koko ryhmälle
- videotallenne vähintään yhdestä valinnaisesta kielenkäyttö- ja tapakulttuuritilanteesta italiaksi
- aktiivinen osallistuminen oppitunneilla
- Kurssin arviointi: hyväksytty (S) / hylätty (H)
TO3 Aktiivisuuspassi
Aktiivisuuspassiin Kallaveden lukion opiskelijalla on mahdollisuus kerätä pisteitä erilaisia aktiivisuutta osoittavista toiminnoista koulussa tai mahdollisesti sen ulkopuolella. Kun kerättynä on 38 x 45 min työ, opiskelija saa aktiivisuudestaan lukiokurssin. Aktiivisuuspassilla voi suorittaa yhden lukiokurssin.
Opiskelija saa passin, johon hän itse huolehtii kuittaukset opettajilta. Kun pisteitä on tarpeeksi, hän tuo passin kansliaan ja hänelle annetaan aktiivisuuskurssi.
Aktiivisuuspassiin voi saada 1 – 3 pistettä (1 piste = 45 min työtä) / toiminta. Sellaiset työt, jotka selkeästi kuuluvat yksittäisen kurssin sisältöihin ja suorittamiseen, eivät kerrytä pisteitä, eivät myöskään tutor- tai opiskelijakuntatoimintaan kuuluvat toiminnat, joista saa ko. kurssisuorituksia.
Aktiivisuuspisteitä voi saada esim.
- erilaisissa hankkeissa mukana oleminen (esim. Lupa välittää)
- koulun edustaminen tapahtumassa (EYP/Malli-YK/Globsol tms.)
- koulun tiimin toimintaan osallistuminen (ei opiskelijakunnan hallituksen jäsenet)
- koulun juhlien järjestelyihin osallistuminen / koulun juhlissa esiintyminen
- koulun toimintojen ja tapahtumien valokuvaaminen (väh. 30 kuvaa / tapahtuma)
- blogikirjoitus (esim. elokuvasta, lukemastaan kirjasta jne)
- näyttelyn pystytys
- ”apuopena” (esim läksypajassa) tai teknisenä tukena toimiminen
- koulun kerhon pitäminen
- aamunavauksen pitäminen (2 avausta = 1 piste)
- välituntiaktiviteetin järjestäminen (esim. taukojumppa, välituntikävely, pingisturnaus…)
- opettajan suosittelemaan tilaisuuteen osallistuminen omalla ajalla (esim. kaupunginvaltuuston kokous, mielenkiintoinen esitelmä jne)