Opiskeluvälineet, koulun kirjasto ja kanslia; Opiskelijakortti

Opiskeluvälineet

Ope­tuk­sen edel­lyt­tä­mät oppi­ma­te­ri­aa­lit sekä työ­vä­li­neet, -asut ja -ai­neet ovat oppi­vel­vol­li­sel­le opis­ke­li­jal­le mak­sut­to­mia ja opis­ke­li­ja saa ne kou­lul­ta. Mak­sut­to­mia ei­vät kui­ten­kaan ole eri­tyis­tä har­ras­tu­nei­suut­ta pai­not­ta­vis­sa kou­lu­tuk­sis­sa tar­vit­ta­vat opis­ke­li­jan hen­ki­lö­koh­tai­seen käyt­töön tar­koi­te­tut soit­ti­met, ur­hei­lu­vä­li­neet tai muut vas­taa­vat vä­li­neet ja tar­vik­keet, joi­ta opis­ke­li­ja voi käyt­tää myös muu­toin kuin ope­tuk­sen yh­tey­des­sä. Opin­to­ja täy­den­tä­vis­tä va­paa­eh­toi­sis­ta opin­to­ret­kis­tä, vie­rai­luis­ta, ta­pah­tu­mis­ta ja muis­ta vas­taa­vis­ta toi­min­nois­ta voi­daan pe­riä koh­tuul­li­sia mak­su­ja.

Opis­ke­li­jal­le mak­sut­to­mia ovat:

Lukiolaisen tietokone

Oppi­vel­vol­li­set lu­ki­o­lai­set saa­vat käyt­töön­sä kan­net­ta­van tie­to­ko­neen lu­kio-opin­to­jen ajak­si. Kone on tar­koi­tet­tu käy­tet­tä­väk­si oppi­tun­neil­la, ko­to­na, kurs­si­ko­keis­sa sekä yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sis­sa. Ko­neen käyt­töön­otto ta­pah­tuu lu­ki­on en­sim­mäis­ten päi­vien ai­ka­na.  Opas­tus­ta ko­neen ja so­vel­lus­ten käyt­töön saa­daan TVT-opo­kurs­sil­la heti opin­to­jen alus­sa.

Hen­ki­lö­koh­tai­sen lait­teen käyt­tö­so­pi­muk­sen löy­dät Wil­mas­ta ja tie­toa https://ha­e­lu­ki­oon.fi/web/hen­ki­lo­koh­tai­sen-lait­teen-kayt­to­so­pi­mus/

En­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joi­den käyt­tä­jä­tun­nuk­set ja sala­sa­nat op­pi­mis­ym­pä­ris­töi­hin an­ne­taan luku­jär­jes­tyk­sen teon yh­tey­des­sä ke­säl­lä. Tar­kem­mat oh­jeet tun­nus­ten käy­tös­tä ja käyt­tö­oi­keuk­sis­ta saa­daan en­sim­mäi­sen jak­son opin­to-oh­jauk­sen tie­to­tek­niik­ka­o­suu­den yh­tey­des­sä. Opis­ke­li­jat voi­vat tu­los­taa kou­lu­töi­tä vah­ti­mes­ta­rin ko­pis­sa.

Salasanan resetointi:

Opis­ke­li­jat voi­vat jo re­se­toi­da itse unoh­tu­neen sala­sa­nan (SSPR = Self Ser­vi­ce Pass­word Re­set) osoit­tees­sa https://aka.ms/sspr.

Tuotantoluokat

Luok­ka 501 on va­rus­tet­tu tuo­tan­to­luo­kak­si. Tuo­tan­to­luok­ka on tila, jos­sa oppi­tun­nit voi­daan tal­len­taa tai vä­lit­tää kor­ke­a­laa­tui­se­na me­di­a­vir­ta­na In­ter­ne­tiin. Opis­ke­li­joil­la on näin mah­dol­li­suus kat­soa tal­ti­oi­dut oppi­tun­nit jäl­keen­päin In­ter­ne­tin vä­li­tyk­sel­lä ajas­ta ja pai­kas­ta riip­pu­mat­to­mas­ti. Tämä mah­dol­lis­taa tun­nil­la käy­ty­jen asi­oi­den ker­taa­mi­sen rau­has­sa omaan tah­tiin. Eri­tyi­ses­ti täs­tä on hyö­tyä ko­kee­seen ker­taa­mi­ses­sa ja sil­loin kun sai­rau­den ta­kia jou­dut ole­maan pois­sa oppi­tun­neil­ta.

Koulun kirjasto

Kir­jas­to löy­tyy 4. ker­rok­ses­ta (lk 411). Ko­ko­el­miin kuu­luu sekä tie­to- että kau­no­kir­jal­li­suut­ta. Kir­jas­tos­ta lai­na­taan ai­neis­toa säh­köi­sen lai­naus­pal­ve­lun We­Li­bin kaut­ta. Opis­ke­li­ja voi lai­na­ta kou­lu­lais­kan­net­ta­val­laan ai­neis­to­ja kir­jas­tos­ta löy­ty­vän oh­jeen mu­kai­ses­ti. Kir­jas­toa py­ri­tään pi­tä­mään auki vä­hin­tään ker­ran vii­kos­sa kus­sa­kin jak­sos­sa.  Auki­olo­ajat il­moi­te­taan myö­hem­min. Kir­jas­toa voi­daan hyö­dyn­tää myös oppi­tun­tien ai­ka­na. Kou­lu­kir­jas­tos­ta vas­taa Mir­ka Oi­no­nen.

Kou­lum­me opis­ke­li­jat voi­vat lu­kea Hel­sin­gin Sa­no­mien verk­ko­ver­si­o­ta (www.hs.fi). En­sim­mäi­sen ker­ran kir­jau­tu­mi­nen tu­lee teh­dä kou­lun ver­kos­sa. Sen jäl­keen voit lu­kea digi­leh­teä myös ko­to­na.

Digi­leh­teä pää­see lu­ke­maan näin:

Pää­set käyt­tä­mään digi­leh­teä kir­jau­tu­nee­na.

Kos­ka kir­jas­to on ko­vin pie­ni, on leh­det si­joi­tet­tu leh­ti­luku­sa­liin 2. ker­rok­seen, jos­sa on mah­dol­lis­ta lu­kea sa­no­ma- ja aika­kaus­leh­tiä. Siel­lä on mah­dol­lis­ta myös opis­kel­la, kos­ka tila on rau­hoi­tet­tu hil­jai­sek­si ti­lak­si. Kaik­kien viih­ty­vyy­den vuok­si opis­ke­li­joi­den on syy­tä muis­taa lait­taa leh­det hyl­lyyn pai­koil­leen eikä jät­tää nii­tä lo­ju­maan.

Löytötavarat ja lokerot

Unoh­tu­neet ta­va­rat toi­mi­te­taan ala­ker­taan vah­ti­mes­ta­rin kop­piin tai kou­lun kans­li­aan (2. ker­ros). Ha­lu­tes­sa­si saat hen­ki­lö­koh­tai­sen lo­ke­ron käyt­töö­si mak­sa­mal­la 10 eu­ron pan­tin vah­ti­mes­ta­ril­le. Lo­ke­roi­ta löy­tyy en­sim­mäi­sen ja kol­man­nen ker­rok­sen käy­tä­väl­tä.

Asiointi koulun kansliassa

Kans­li­as­sa voit asi­oi­da kou­lu­sih­tee­ri Vee­ra Hei­no­sen kans­sa va­paa-ai­ka­na­si kel­lo 8 – 9.45 ja 11 – 15 vä­li­se­nä ai­ka­na. Per­jan­tai­sin kans­lia on auki klo 14 saak­ka.

DI­GI­TAA­LI­NEN OPIS­KE­LI­JA­KORT­TI

Kuo­pi­on lu­ki­on opis­ke­li­ja­na olet oi­keu­tet­tu mak­sut­to­maan di­gi­taa­li­seen Sli­ce-opis­ke­li­ja­kort­tiin. Kort­ti toi­mii vi­ral­li­se­na to­dis­tuk­se­na opis­ke­luis­ta­si lu­ki­os­sa. Opis­ke­li­ja­kort­ti oi­keut­taa VR:n ja Mat­ka­huol­lon etui­hin sekä tu­han­siin mui­hin Sli­ce-opis­ke­li­ja­e­tui­hin hal­ki Suo­men. Sik­si se kan­nat­taa­kin ot­taa heti opin­to­jen alus­sa käyt­töön.

Sli­ce-opis­ke­li­ja­kor­tin käyt­töön­otto:

Käy an­ta­mas­sa lupa Sli­cel­le di­gi­taa­li­sen opis­ke­li­ja­kor­tin toi­mit­ta­mis­ta var­ten Wil­mas­sa. Lupa tie­to­jen siir­toon löy­tyy koh­das­ta Lo­mak­keet > Sli­ce-opis­ke­li­ja­kort­ti. Ala­i­käi­sel­le opis­ke­li­jal­le huol­ta­ja an­taa tä­män lu­van Wil­mas­sa. Tie­to­si siir­ty­vät Sli­cel­le puo­les­sa tun­nis­sa. Seu­raa säh­kö­pos­tii­si saa­pu­via oh­jei­ta opis­ke­li­ja­kor­tin ak­ti­voin­tia var­ten. Mi­kä­li vies­tiä ei vuo­ro­kau­den si­säl­lä kuu­lu, tar­kis­ta ros­ka­pos­ti­kan­si­o­si ja ota tar­vit­ta­es­sa yh­teyt­tä info@sli­ce.fi. La­taa Sli­ce.fi-so­vel­lus so­vel­lus­kau­pas­ta­si ja kir­jau­du si­sään säh­kö­pos­tiin saa­mil­la­si tun­nuk­sil­la. Sli­ce-opis­ke­li­ja­kor­tin käyt­töön­ot­toon pe­reh­dy­tään jo­kai­ses­sa lu­ki­os­sa erik­seen luku­vuo­den alus­sa.

Kal­la­ve­den lu­ki­on opin­to-opas, 1., 2. ja 3. vuo­si­kurs­si2023 - 202428.1.2015