Tiimijaksoilua lukuvuotena 2021 – 2022

Marika Heiskanen ja Mirka Oinonen

Kal­la­ve­den lu­ki­ossa yk­kös­ten luku­vuo­si aloi­tet­tiin rä­vä­käs­ti tii­mi­jak­so­lla. Uu­den ope­tus­suun­ni­tel­man to­teu­tu­mi­sen ja moni­muo­toi­sen opis­ke­lun li­säk­si mer­kit­tä­vä­nä te­ki­jä­nä tii­mi­jak­son to­teut­ta­mi­ses­sa oli uu­sien opis­ke­li­joi­den tu­tus­tu­mi­nen toi­siin­sa ja ryh­mäy­ty­mi­nen.  

Tii­mi­jak­sol­la opis­kel­ta­via oppi­ai­nei­ta oli­vat mu­siik­ki, opin­to-oh­jaus, ter­veys­tie­to, yh­teis­kun­ta­oppi ja äi­din­kie­li. Vas­tuu­o­pet­ta­ji­na toi­mi­vat Mai­ja Ku­ki­la (MU), Ka­ro­lii­na Nis­si­nen (OPO), Jari Si­mo­nen (TE), Ma­ri­ka Heis­ka­nen (YH) ja Mir­ka Oi­no­nen (ÄI). Näi­den ai­nei­den li­säk­si opis­ke­li­jat sai­vat oh­jeis­tus­ta tek­nis­ten lait­tei­den ja so­vel­lus­ten käyt­töön opoTVT-tun­neil­la ja tii­mi­jak­son ulko­puo­lel­la opis­kel­tiin koko jak­son ajan myös ma­te­ma­tiik­kaa. 

Ko­ro­na­ti­lan­teen huo­mi­oi­den opis­ke­li­jat ja­et­tiin 4–6 opis­ke­li­jan tii­mei­hin oman ryh­män­oh­jaus­ryh­män si­säl­lä ja ro-ryh­mä liik­kui yh­des­sä oppi­tun­nil­ta toi­sel­le. Tii­mi­jako pe­rus­tui Bel­bin-tii­mi­roo­li­tes­tiin, jon­ka poh­jal­ta jo­kai­seen tii­miin py­rit­tiin saa­maan mah­dol­li­sim­man tasa­pai­noi­nen ja moni­puo­li­nen jouk­ko opis­ke­li­joi­ta. Jo­kai­sel­le ro-ryh­mäl­le ni­met­tiin oma vas­tuu­o­pet­ta­ja, joka huo­leh­ti oman ai­neen­o­pe­tuk­sen­sa li­säk­si vii­koit­tain vaih­tu­vien tee­mo­jen ja tii­mi­teh­tä­vien oh­jeis­tuk­ses­ta ja oh­jaa­mi­ses­ta. 

Jo­kai­sel­la tii­mi­vii­kol­la oli yksi aine­tun­ti kai­kis­ta tii­mi­jak­son oppi­ai­neis­ta ja vii­kon muil­le tun­neil­le oli mää­ri­tet­ty viik­ko­teh­tä­vät, jot­ka oli ra­ken­net­tu laa­ja-alais­ten osaa­mis­ko­ko­nai­suuk­sien ym­pä­ril­le. Viik­ko­teh­tä­vät oh­jeis­tet­tiin tiis­tai- ilta­päi­vä­nä ja teh­tä­vän työs­tä­mi­nen ta­pah­tui kes­ki­viik­ko­na ja tors­tai­na. Työt pu­ret­tiin yh­tei­ses­ti per­jan­tai­na. Pur­ka­mi­ses­sa mer­kit­tä­vä­nä osa­na oli työn li­säk­si tii­mi­työs­ken­te­lyn ar­vi­oin­ti. Lop­pu­tu­lok­sen li­säk­si opis­ke­li­jat ar­vi­oi­vat oman tii­min­sä toi­mi­mis­ta. He sai­vat myös muil­ta ryh­mil­tä ver­tais­pa­lau­tet­ta opet­ta­jan an­ta­maan pa­laut­teen li­säk­si. 

Viik­ko­teh­tä­vät läh­ti­vät mel­ko hel­pois­ta asi­ois­ta liik­keel­le, ku­ten ryh­män sään­tö­jen luo­mi­ses­ta ja ryh­män esit­te­lys­tä tila­tai­de­te­ok­sen kaut­ta. Vä­lil­lä teh­tä­vät vaa­ti­vat jal­kau­tu­mis­ta lii­ken­tee­seen, ku­ten hy­vin­voin­ti­vii­kol­la sep­po.io so­vel­luk­sen kaut­ta teh­dys­sä tu­tus­tu­mi­ses­sa ter­vey­den­huol­lon ja hy­vin­voin­nin koh­tei­siin kau­pun­gis­sa. Vä­hem­mis­töt ja vai­kut­ta­mi­nen -vii­kol­la opis­ke­li­jat tu­tus­tui­vat eri vä­hem­mis­tö­ryh­miin ja te­ki­vät kam­pan­ja­vi­de­on omas­ta vä­hem­mis­tö­ryh­mäs­tään hyö­dyn­tä­en ke­rää­män­sä tie­don li­säk­si ope­tet­tu­ja mai­nos­ten kei­no­ja.  

Tii­mi­jak­so päät­tyi yh­tei­seen sa­li­ta­pah­tu­maan, jos­sa oli muun mu­as­sa mu­siik­ki­e­si­tyk­siä ja ko­ko­a­va Ka­hoot-visa jak­son si­säl­löis­tä. Ti­lai­suu­des­sa ja­et­tiin dip­lo­me­ja esi­mer­kik­si ah­ke­ruu­des­ta, kan­nus­ta­vas­ta asen­tees­ta ja mui­den huo­mi­oi­mi­ses­ta. 

Vai­kut­ta­mi­sen vii­kol­la opis­ke­li­jat oli­vat jo tii­miy­ty­neet ja op­pi­neet ajan­käyt­töä niin hy­vin, että te­ki­vät lau­ta­pe­lin ter­veys­tie­don ja yh­teis­kun­ta­opin aihe­pii­reis­tä li­sä­ten sii­hen itse te­ke­män­sä peli­mu­sii­kin, joka löy­tyi peli­lau­das­ta QR-koo­din ta­kaa. Ku­vas­sa 20D-ryh­män opis­ke­li­joi­ta pe­laa­mas­sa te­ke­mi­ään lau­ta­pe­le­jä.

Ko­ro­na­ti­lan­tees­ta huo­li­mat­ta tii­mi­jak­son opis­ke­li­jat pää­si­vät seu­raa­maan Kuo­pi­on kau­pun­gin­or­kes­te­rin elo­kuva­mu­siik­ke­ja si­säl­tä­vää We can be he­ro­es -esi­tyk­sen ken­raa­li­har­joi­tus­ta.

Kal­la­ve­den lu­ki­on ja Kuo­pi­on ai­kuis­lu­ki­on vuo­si­ker­to­mus 2021-2022Verk­ko­ver­sio23.2.2022