Kallaveden lukiossa ykkösten lukuvuosi aloitettiin räväkästi tiimijaksolla. Uuden opetussuunnitelman toteutumisen ja monimuotoisen opiskelun lisäksi merkittävänä tekijänä tiimijakson toteuttamisessa oli uusien opiskelijoiden tutustuminen toisiinsa ja ryhmäytyminen.
Tiimijaksolla opiskeltavia oppiaineita olivat musiikki, opinto-ohjaus, terveystieto, yhteiskuntaoppi ja äidinkieli. Vastuuopettajina toimivat Maija Kukila (MU), Karoliina Nissinen (OPO), Jari Simonen (TE), Marika Heiskanen (YH) ja Mirka Oinonen (ÄI). Näiden aineiden lisäksi opiskelijat saivat ohjeistusta teknisten laitteiden ja sovellusten käyttöön opoTVT-tunneilla ja tiimijakson ulkopuolella opiskeltiin koko jakson ajan myös matematiikkaa.
Koronatilanteen huomioiden opiskelijat jaettiin 4–6 opiskelijan tiimeihin oman ryhmänohjausryhmän sisällä ja ro-ryhmä liikkui yhdessä oppitunnilta toiselle. Tiimijako perustui Belbin-tiimiroolitestiin, jonka pohjalta jokaiseen tiimiin pyrittiin saamaan mahdollisimman tasapainoinen ja monipuolinen joukko opiskelijoita. Jokaiselle ro-ryhmälle nimettiin oma vastuuopettaja, joka huolehti oman aineenopetuksensa lisäksi viikoittain vaihtuvien teemojen ja tiimitehtävien ohjeistuksesta ja ohjaamisesta.
Jokaisella tiimiviikolla oli yksi ainetunti kaikista tiimijakson oppiaineista ja viikon muille tunneille oli määritetty viikkotehtävät, jotka oli rakennettu laaja-alaisten osaamiskokonaisuuksien ympärille. Viikkotehtävät ohjeistettiin tiistai- iltapäivänä ja tehtävän työstäminen tapahtui keskiviikkona ja torstaina. Työt purettiin yhteisesti perjantaina. Purkamisessa merkittävänä osana oli työn lisäksi tiimityöskentelyn arviointi. Lopputuloksen lisäksi opiskelijat arvioivat oman tiiminsä toimimista. He saivat myös muilta ryhmiltä vertaispalautetta opettajan antamaan palautteen lisäksi.
Viikkotehtävät lähtivät melko helpoista asioista liikkeelle, kuten ryhmän sääntöjen luomisesta ja ryhmän esittelystä tilataideteoksen kautta. Välillä tehtävät vaativat jalkautumista liikenteeseen, kuten hyvinvointiviikolla seppo.io sovelluksen kautta tehdyssä tutustumisessa terveydenhuollon ja hyvinvoinnin kohteisiin kaupungissa. Vähemmistöt ja vaikuttaminen -viikolla opiskelijat tutustuivat eri vähemmistöryhmiin ja tekivät kampanjavideon omasta vähemmistöryhmästään hyödyntäen keräämänsä tiedon lisäksi opetettuja mainosten keinoja.
Tiimijakso päättyi yhteiseen salitapahtumaan, jossa oli muun muassa musiikkiesityksiä ja kokoava Kahoot-visa jakson sisällöistä. Tilaisuudessa jaettiin diplomeja esimerkiksi ahkeruudesta, kannustavasta asenteesta ja muiden huomioimisesta.
Kallaveden lukion ja Kuopion aikuislukion vuosikertomus 2021-2022Verkkoversio23.2.2022