Oppimistulosten kehittämisryhmän vuosi

Pirpa Luomala, ryhmän jäsen

Syk­syl­lä 2020 ko­ko­sim­me opet­ta­jis­ta työ­ryh­män, jon­ka teh­tä­vä­nä oli löy­tää kei­no­ja kou­lum­me op­pi­mis­tu­los­ten ke­hit­tä­mi­sek­si. Ryh­mään ha­lu­si­vat mu­kaan Eli­na An­ti­kai­nen, Heik­ki Ståhl­berg, Ma­ri­ka Heis­ka­nen, Jari Uk­ko­nen, Pir­pa Luo­ma­la, Kai­sa Pir­ko­nen ja Mat­ti Läh­te­vä­no­ja.

Heti syys­luku­kau­den en­sim­mäi­ses­sä ta­paa­mi­ses­sa to­te­sim­me ole­vam­me suu­ren haas­teen edes­sä. Op­pi­mi­nen on yk­si­löl­li­nen, kog­ni­tii­vi­nen, tie­toi­nen ja osin tie­dos­ta­ma­ton, moni­mut­kai­nen pro­ses­si, jo­hon vai­kut­taa pait­si mo­ti­vaa­tio, myös yk­si­lön ai­em­mat tie­dot ja tai­dot, op­pi­mis­ym­pä­ris­tö, kult­tuu­ri ja lu­kui­sat muut te­ki­jät. Jos tä­hän pro­ses­siin ha­lu­aa vai­kut­taa myön­tei­ses­ti, mis­tä edes läh­teä liik­keel­le? Mitä voi­sim­me teh­dä, että opis­ke­li­jam­me ko­ki­si­vat op­pi­mi­sen mie­lek­kääk­si ja in­nos­tui­si­vat pon­nis­te­le­maan sen eteen vie­lä­kin enem­män?

Ihan en­sim­mäi­sek­si pää­tim­me miet­tiä mitä me opet­ta­jat voim­me teh­dä pa­rem­min var­mis­taak­sem­me op­pi­mis­pro­ses­sien on­nis­tu­mi­sen. Ai­na­kin voim­me huo­leh­tia oman am­mat­ti­tai­don yllä­pi­tä­mi­ses­tä sekä omas­ta mo­ti­vaa­ti­os­ta ja in­nos­tu­nei­suu­des­ta! Pää­tim­me hank­kia kou­lun kir­jas­toon li­sää ajan­koh­tais­ta pe­da­go­gis­ta am­mat­ti­kir­jal­li­suut­ta, huo­leh­tia jo­kai­sen opet­ta­jan täy­den­nys­kou­lu­tuk­ses­ta vuo­sit­tain ja myös var­mis­taa, että työ­hy­vin­voin­ti on koh­dal­laan ja jak­sam­me teh­dä par­haam­me. Huh­ti­kuus­sa 2021 jär­jes­tim­me kai­kil­le opet­ta­jil­le mo­ti­vaa­ti­o­val­men­ta­ja ja ura­oh­jaa­ja Lee­na Ståhl­ber­gin joh­dol­la työ­hy­vin­voin­ti-ilta­päi­vän, jos­ta saim­me hy­viä eväi­tä omas­ta jak­sa­mi­ses­ta huo­leh­ti­mi­seen.

Toi­sek­si ha­lu­sim­me pa­nos­taa kou­lum­me ilma­pii­riin ja op­pi­mis­ym­pä­ris­tön mie­lek­kyy­teen. Tätä tu­ke­ak­sem­me jär­jes­tim­me po­si­tii­vi­suus­vii­kon 8. – 12.2.2021, jol­loin kan­nus­tim­me opis­ke­li­joi­ta ke­hu­maan toi­si­aan, huo­maa­maan hy­vän ym­pä­ril­lään ja nä­ke­mään asi­oi­den po­si­tii­vi­set puo­let. Saim­me etä­yh­tey­del­lä pu­hu­ja­vie­raak­sem­me po­si­tii­vi­sen pe­da­go­gii­kan asi­an­tun­ti­jan, Kai­sa Vuo­ri­sen, joka ins­pi­roi mei­tä jat­ku­vaan op­ti­mis­miin ja “hy­vän su­den ruok­ki­mi­seen”. Kai­sa Vuo­ri­nen lah­joit­ti myös oman lu­en­to­palk­ki­on­sa kou­lum­me po­si­tii­vi­sim­mil­le opis­ke­li­joil­le kan­nus­taak­seen hei­tä jat­ka­maan myön­tei­sen ilma­pii­rin yllä­pi­tä­mis­tä. Po­si­tii­vi­suus­sti­pen­din saa­jik­si va­lit­tiin nel­jä opis­ke­li­jaa.

Op­pi­mi­sen te­hok­kuu­teen vai­kut­taa tie­tys­ti myös se, MI­TEN opis­ke­lee, jo­ten työ­ryh­mäm­me aset­ti kai­kil­le opet­ta­jil­le yh­tei­sen ta­voit­teen tuo­da ope­tuk­ses­sa vie­lä­kin enem­män esiin opis­ke­lu­stra­te­gi­oi­ta. Usein opis­ke­lu­stra­te­gi­oi­ta si­vu­taan oppi­ai­nei­den en­sim­mäi­sil­lä kurs­seil­la, mut­ta nii­tä voi­si har­joi­tel­la enem­män koko lu­ki­on ajan. Tut­ki­mus­ten mu­kaan toi­mi­vat opis­ke­lu­stra­te­gi­at ovat olen­nai­ses­sa roo­lis­sa sil­loin kun opit­ta­vat ko­ko­nai­suu­det ovat laa­jo­ja ja moni­mut­kai­sia – ku­ten ne lu­kio-opin­nois­sa usein ovat. Opis­ke­lu­stra­te­gi­oi­den moni­puo­li­nen käyt­tö yleen­sä en­nus­taa myös me­nes­tys­tä kor­ke­a­kou­lu­opin­nois­sa.

Mui­ta op­pi­mis­tu­lok­sia nos­ta­via te­ki­jöi­tä, joi­ta olem­me poh­ti­neet ovat mm. pa­rem­pi opis­ke­li­joi­den tun­te­mus (esim. kiel­ten ja ma­te­ma­tii­kan kurs­sien opis­ke­lu sa­man opet­ta­jan joh­dol­la), ryh­män­oh­jaa­jan isom­pi roo­li opis­ke­li­jan oh­jauk­ses­sa, itse­ar­vi­oin­ti­tai­to­jen ke­hit­tä­mi­nen, mo­ti­vaa­ti­o­pro­fii­lin hyö­dyn­tä­mi­nen opis­ke­li­joi­den mo­ti­voin­nis­sa, riit­tä­vän pie­net ope­tus­ryh­mät ja ope­tus­ti­lo­jen toi­mi­vuus. Pys­tym­me vai­kut­ta­maan yl­lät­tä­vän mo­niin vai­hei­siin op­pi­mis­pro­ses­sis­sa, kun vain teem­me tie­toi­ses­ti työ­tä sen eteen. Eh­do­tam­me­kin, että op­pi­mis­tu­los­ten ke­hit­tä­mis­ryh­mä ka­sa­taan myös ensi vuon­na – ken­ties eri ko­koon­pa­nol­la – jat­ka­maan tätä tär­ke­ää työ­tä. Ehkä voi­sim­me haas­taa myös van­hem­mat mu­kaan tä­hän ke­hi­tys­työ­hön ja tuo­maan uu­sia näkö­kul­mia op­pi­mi­sen te­hos­ta­mi­seen.

Opiskelijan tuki

Luku­vuo­den ai­ka­na jär­jes­tim­me ns. läk­sy­pa­jo­ja vii­koit­tain ma­te­ma­tii­kas­sa sekä eng­lan­nin ja ruot­sin kie­lis­sä. Opis­ke­li­jal­la oli mah­dol­li­suus tul­la te­ke­mään läk­sy­jä ja ker­taa­maan opet­ta­jien joh­dol­la. Jär­jes­tim­me myös en­nen ke­vään yli­op­pi­las­kir­joi­tus­kia abi-pa­jo­ja, jois­sa ko­ke­laat ker­ta­si­vat yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin. Pa­jat oli­vat osa Lu­ki­o­pol­ku eh­jäk­si  -han­ket­ta, jo­hon Kuo­pi­on lu­ki­ot sai­vat han­ke­ra­hoi­tus­ta Ope­tus­hal­li­tuk­sel­ta. Ra­hoi­tus oli tar­koi­tet­tu ke­vääl­lä 2020 etä­o­pe­tuk­ses­sa ol­lei­den opis­ke­li­joi­den op­pi­mi­sen tuki­pal­ve­lui­den jär­jes­tä­mi­nen luku­vuo­den 2020 – 2021 ai­ka­na. Vaik­ka etä­o­pe­tus ke­vääl­lä 2020 su­jui pää­sään­töi­ses­ti hy­vin, opis­ke­li­joil­le jäi vä­ki­sin auk­ko­ja kurs­sien osaa­mis­ta­voit­tei­siin. Han­ke­ra­hal­la ja­et­tiin myös suu­ria ope­tus­ryh­miä ja jär­jes­tet­tiin li­sää kurs­se­ja sekä vah­vis­tet­tiin opis­ke­lu­huol­lon pal­ve­lui­ta, esi­mer­kik­si eri­tyis­o­pe­tus­ta.

Vie­tim­me yh­teis­tä po­si­tii­vi­suus­viik­koa hel­mi­kuus­sa 2021.

Kal­la­ve­den lu­ki­on ja Kuo­pi­on ai­kuis­lu­ki­on vuo­si­ker­to­mus 2020 - 202110.5.2021