Syksyllä 2020 kokosimme opettajista työryhmän, jonka tehtävänä oli löytää keinoja koulumme oppimistulosten kehittämiseksi. Ryhmään halusivat mukaan Elina Antikainen, Heikki Ståhlberg, Marika Heiskanen, Jari Ukkonen, Pirpa Luomala, Kaisa Pirkonen ja Matti Lähtevänoja.
Heti syyslukukauden ensimmäisessä tapaamisessa totesimme olevamme suuren haasteen edessä. Oppiminen on yksilöllinen, kognitiivinen, tietoinen ja osin tiedostamaton, monimutkainen prosessi, johon vaikuttaa paitsi motivaatio, myös yksilön aiemmat tiedot ja taidot, oppimisympäristö, kulttuuri ja lukuisat muut tekijät. Jos tähän prosessiin haluaa vaikuttaa myönteisesti, mistä edes lähteä liikkeelle? Mitä voisimme tehdä, että opiskelijamme kokisivat oppimisen mielekkääksi ja innostuisivat ponnistelemaan sen eteen vieläkin enemmän?
Ihan ensimmäiseksi päätimme miettiä mitä me opettajat voimme tehdä paremmin varmistaaksemme oppimisprosessien onnistumisen. Ainakin voimme huolehtia oman ammattitaidon ylläpitämisestä sekä omasta motivaatiosta ja innostuneisuudesta! Päätimme hankkia koulun kirjastoon lisää ajankohtaista pedagogista ammattikirjallisuutta, huolehtia jokaisen opettajan täydennyskoulutuksesta vuosittain ja myös varmistaa, että työhyvinvointi on kohdallaan ja jaksamme tehdä parhaamme. Huhtikuussa 2021 järjestimme kaikille opettajille motivaatiovalmentaja ja uraohjaaja Leena Ståhlbergin johdolla työhyvinvointi-iltapäivän, josta saimme hyviä eväitä omasta jaksamisesta huolehtimiseen.
Toiseksi halusimme panostaa koulumme ilmapiiriin ja oppimisympäristön mielekkyyteen. Tätä tukeaksemme järjestimme positiivisuusviikon 8. – 12.2.2021, jolloin kannustimme opiskelijoita kehumaan toisiaan, huomaamaan hyvän ympärillään ja näkemään asioiden positiiviset puolet. Saimme etäyhteydellä puhujavieraaksemme positiivisen pedagogiikan asiantuntijan, Kaisa Vuorisen, joka inspiroi meitä jatkuvaan optimismiin ja “hyvän suden ruokkimiseen”. Kaisa Vuorinen lahjoitti myös oman luentopalkkionsa koulumme positiivisimmille opiskelijoille kannustaakseen heitä jatkamaan myönteisen ilmapiirin ylläpitämistä. Positiivisuusstipendin saajiksi valittiin neljä opiskelijaa.
Oppimisen tehokkuuteen vaikuttaa tietysti myös se, MITEN opiskelee, joten työryhmämme asetti kaikille opettajille yhteisen tavoitteen tuoda opetuksessa vieläkin enemmän esiin opiskelustrategioita. Usein opiskelustrategioita sivutaan oppiaineiden ensimmäisillä kursseilla, mutta niitä voisi harjoitella enemmän koko lukion ajan. Tutkimusten mukaan toimivat opiskelustrategiat ovat olennaisessa roolissa silloin kun opittavat kokonaisuudet ovat laajoja ja monimutkaisia – kuten ne lukio-opinnoissa usein ovat. Opiskelustrategioiden monipuolinen käyttö yleensä ennustaa myös menestystä korkeakouluopinnoissa.
Muita oppimistuloksia nostavia tekijöitä, joita olemme pohtineet ovat mm. parempi opiskelijoiden tuntemus (esim. kielten ja matematiikan kurssien opiskelu saman opettajan johdolla), ryhmänohjaajan isompi rooli opiskelijan ohjauksessa, itsearviointitaitojen kehittäminen, motivaatioprofiilin hyödyntäminen opiskelijoiden motivoinnissa, riittävän pienet opetusryhmät ja opetustilojen toimivuus. Pystymme vaikuttamaan yllättävän moniin vaiheisiin oppimisprosessissa, kun vain teemme tietoisesti työtä sen eteen. Ehdotammekin, että oppimistulosten kehittämisryhmä kasataan myös ensi vuonna – kenties eri kokoonpanolla – jatkamaan tätä tärkeää työtä. Ehkä voisimme haastaa myös vanhemmat mukaan tähän kehitystyöhön ja tuomaan uusia näkökulmia oppimisen tehostamiseen.
Opiskelijan tuki
Lukuvuoden aikana järjestimme ns. läksypajoja viikoittain matematiikassa sekä englannin ja ruotsin kielissä. Opiskelijalla oli mahdollisuus tulla tekemään läksyjä ja kertaamaan opettajien johdolla. Järjestimme myös ennen kevään ylioppilaskirjoituskia abi-pajoja, joissa kokelaat kertasivat ylioppilaskirjoituksiin. Pajat olivat osa Lukiopolku ehjäksi -hanketta, johon Kuopion lukiot saivat hankerahoitusta Opetushallitukselta. Rahoitus oli tarkoitettu keväällä 2020 etäopetuksessa olleiden opiskelijoiden oppimisen tukipalveluiden järjestäminen lukuvuoden 2020 – 2021 aikana. Vaikka etäopetus keväällä 2020 sujui pääsääntöisesti hyvin, opiskelijoille jäi väkisin aukkoja kurssien osaamistavoitteisiin. Hankerahalla jaettiin myös suuria opetusryhmiä ja järjestettiin lisää kursseja sekä vahvistettiin opiskeluhuollon palveluita, esimerkiksi erityisopetusta.
Kallaveden lukion ja Kuopion aikuislukion vuosikertomus 2020 - 202110.5.2021